آزمون ارتباطات

این وبلاگ در نظر دارد مبانی ارتباطات جمعی کنکور کارشناسی ارشد را نکته به نکته آموزش دهد

آزمون ارتباطات

این وبلاگ در نظر دارد مبانی ارتباطات جمعی کنکور کارشناسی ارشد را نکته به نکته آموزش دهد

درس ۲۱: نظریه وابستگی مخاطبان ( (dependent audience

نظریه وابستگی مخاطبان ( (dependent audience

 

مخاطب در این نظریه منفعل است،چون معتقد به یک رابطه سه گانه بین رسانه ، جامعه و مخاطب است.مخاطب عصر حاضر به خاطر وجود دو نیاز به رسانه وابسته است :

 

1- نیاز به بهداشت اطلاعات (اطلاع از تحولات جامعه نوین و مدرن شهری )

 

2- نیاز به ندانستن و گریز از واقعیت (برنامه های طنز در اوقات فراغت )

 

خصوصیات این نظریه :

 

1- تداوم نیازها ، زیرا با رفع یک نیاز ، نیاز دیگری مطرح می شود که باید توسط رسانه رفع شود.

2- هر چه نیازها بیشتر باشد ، میزان وابستگی بیشتر می شود. و تاثیر رسانه ها بر رفتار ونگرش مخاطب بیشتر می شود.

 

تفاوت نظریه وابستگی مخاطب با تزریقی دراین است که درافراد انفعال و اعتیاد به وجود می آورد.

 

** براساس نظریه تزریقی مخاطبان فیلم های خشن ، خشن میشوند و بر اساس نظریه استحکام تنها کسانی که زمینه خشونت دارند ، خشن می شوند و بر اساس نظریه وابستگی مخاطب ، مخاطبان تنها یک حس انفعال و رکود دارند و دچار بی حسی می شوند و عکس العملی نشان نمی دهند. 

 

انتقاد وارده به نظریه وابستگی :

 

مطلق انگاشتن نقش رسانه ها و نادیده گرفتن ویژگی های فردی و ارتباطات میان فردی از انتقادهای وارده است.به عبارت دیگر ، این نظریه رسانه ها را در انجام تغییرات نگرشی و رفتاری توانای مطلق می داند در حالی که توانایی رسانه ها خود متاثر از زمینه های قبلی مخاطب و ساختارهای اجتماعی است.

 

 

 

نظرات 10 + ارسال نظر
حسین امامی / وبلاگ روابط عمومی پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 11:19 ب.ظ http://prblog.blogfa.com

بسیار آموزنده و خواندنی است. موفق باشید.

حمید یکشنبه 28 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 10:34 ق.ظ

اگه که زود به زود آپدیت بشین خیلی بهتره

سایت مطالعات ارتباطات و فناوری اطل سه‌شنبه 17 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 06:47 ب.ظ http://www.ictfarajoo.com

سلام
با تشکر از مطالب ارزنده و بلاگتان و تقدیر از تلاش شما در جهت آموزش درس مبانی نظریه‌ها
سایت مطالعات ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشارکت هر چه بیشتر و غنی کردن محتوی علمی رشته ارتباطات از شما دعوت می‌نماید تا با ارسال مقالات علمی خود که تا به حال در جایی منتشر ننمود‌ه اید. به این حرکت فرهنگی کمک نماید.
منتظرشما هستیم

راستین یکشنبه 27 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:07 ق.ظ http://www.rastindehghan.blogfa.com

سلام
سپاس و درود
موفقیت و سلامتی را برای شما ارزومندم

راستین
ارتباطات اراک

عباس فر اسو یکشنبه 2 دی‌ماه سال 1386 ساعت 05:34 ب.ظ http://neshana.blogfa.com

استاد محترم سلام
از مطالب شما استفاده می کنم.
من که از دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل امسال به سطح لسانس فارغ شده امُ مطالب شما برایم جالب و دلچسپ است.
نا گفته نماندکه به دلیل نیاز و مشتاق بودن به نوشته های تان، وب تان را پیوند گرفتم البته با اجازه.

مهدی داوزنی سه‌شنبه 18 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:51 ب.ظ

با سلام . لطفا اگر امکان داره کتاب مبانی برجسته سازی رسانه ها اثر دکتر کیا)مدیر گروه دانشگاه علامه( را جزء منابع کنکور ارتباطات در وبلاگتان قرار دهید .چون امسال از منابع موثق شنیدم که وی از این کتاب ۱۰سوال در زمینه مبانی ارتباط جمعی،طرح کرده است .
یک دانشجوی علامه .

گلناری پنج‌شنبه 27 دی‌ماه سال 1386 ساعت 02:13 ب.ظ

اگر منابع دیگر کنکور را هم به این صورت در آورید عالی است. ممنون

فیروزه عسکری شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 09:49 ق.ظ

متشکرم بی نهایت

انجمن علمی یکشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:52 ب.ظ http://sfblog.ir

انجمن علمی-دانشجویی برنامه ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می کند:
نخستین جشنواره علمی دانشجویی وبلاگ نویسی با موضوع اندیشه به مسائل اجتماعی ایران
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت جشنواره مراجعه کنید.

محمد جمعه 23 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:13 ب.ظ

عالیه خانم لطفا ادامه بدین عالیه! من از این صفحه دارم استفاده می کنم و فکر می کنم خیلی ها هم به جونتون دعا می کنن چون باعث می شید چکیده مطالب ارتباطات رو دریابیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد