نظریه استحکام (تاثیر محدود) :
این نظریه توسط پل لازارسفلد و برلسون در دهه 40 ارایه شد.در زمانی که نظریه گلوله حاکم بود.
بر اساس این نظریه پیام قدرت ندارد و فرد به انتخاب خودش پیام را انتخاب می کند.پس مخاطب پویاست وتاثیر پیام های ارتباطی تقویت عقاید موجود است.پیام تغییرات بنیادی ایجاد نمی کنند بلکه عقاید و گرایشات را استحکام می بخشد ، یعنی تکیه اصلی بر مخاطب است.
نام دیگر این نظریه تاثیرات محدود وسایل و پیام های ارتباطی است.(رابرت من )
این نظریه به اصل انتخاب خاص اعتقاد دارد. به این معنی که رویاروی با پیام انتخابی است.و به پارامترهای غیر ارتباطی مانند سن ، شغل ، خانواده که مربوط به مخاطب است برای اثر گذاری پیام اهمیت بیشتری می دهد.
به نظر کازنو سه حالت را برای شناخت روش های اعمال نفوذ بر توده ها از طریق رسانه ها باید تمیز داد :
1- تقویت عقیده موجود
2- ساختن عقیده تازه
3- تغییر عقیده
از دیدگاه کازنو تاثیر رسانه ها بیشتر تقویت عقیده موجود است.
انتقاد وارده به نظریه استحکام :
1- نقش رهبران افکار را بسیار افراطی بررسی می کند
2- نقش رسانه ها را فقط به تثبیت عقاید محدود می کند و نقش آنها در تغییر نیاز ها را نادیده می گیرد.
نظریه دو یا چند مرحله ای بودن پیام :
کاتز و لازارسفلد به دو مرحله ای بودن پیام ها تاکید دارند ، بر اساس این نظریه پیام وسایل ارتباطی ابتدا به رهبران عقاید داده می شود و سپس رهبران عقاید پیام ها را به دیگران انتقال می دهند.
رهبران عقاید نقش یک گزینشگر خبر که فقط برخی خبرها را انتخاب می کند ، ندارند ، بلکه آنان با توجه به خط مشی هایی که خود دارند ،اخبار را منتقل می کنند و کوشش می نمایند فرد را در جهت اعتقادت خود هدایت کنند و رفتار مورد نظر را در فرد به وجود آورند.
این افراد گاهی هم سکوت می کنند و با سکوت خود جریان ارتباطی را قطع می کنند.دراین نظریه اعتبار منبع نیز مهم است .هر کس نمی تواند تاثیر گذار باشد ، به عبارتی منبع پیام باید اعتبار داشته باشد.
سلام
مطالب خوبی دارید و باعث افزایش سطح معلومات مخاطبان می شوید.
وبلاگ شما در فهرست منابع اصلی گروه ارتباطات سایت بازنگار (سامانه خبری وبلاگ های ایران) به ثبت رسیده است. مقدمه تمامی مطالب وبلاگ شما 20 دقیقه پس از انتشار در وبلاگتان به وسیله ماشین خبرخوان در سایت بازنگار منتشر می شود. از شما درخواست می کنیم در صورت امکان شما نیز با درج لوگو یا لینک بازنگار از انتشار بازنگار حمایت کنید.
از تأخیری که در ثبت وبلاگ شما پیش آمد پوزش می طلبیم.
سلام دوست عزیز
متأسفانه کد آر اس اس شما دارای مشکلی است که باید آن را رفع کنید. پس از اعتراض شما به عدم انتشار مطالبتان در بازنگار و همچنین حذف لینکتان از قسمت منابع آر اس اس شما را چک کردیم. آر اس اس وبلاگ های بلاگ اسکای یک کد ثابت است با عنوان (rss.bs). یعنی نشانی آر اس اس شما عبارت از:
اگر این آدرس را در مرورگر وارد کنید با صفحه ای مواجه خواهید شد که در آن نوشته شده: The XML page cannot be displayed
بازنگار مایل است به نام وبلاگ وزین شما نیز مزین شود. از این رو درخواست می کنیم پس از حل مشکل آر اس اس خود ما را مطلع کنید تا به داشتن وبلاگ شما نیز مفتخر شویم.
با سپاس
http://azmun.blogsky.com/rss.bs
در کامنت قبلی نشانی آر اس اس شما درج نشده بود این نشانی را در مرورگر وارد کنید و پیامی را که گفتیم مشاهده کنید.
سلام و خسته نباشید
فرهنگ رسانه به روز شد....
حسابی خوندیا!!!قبولی حتما...
سلام
یکی ازمنابع مهم سال های اخیر کتاب مبانی نگارش رسانه ای از دکتر مسعودی است سری به سئوالات امسال روزنامه نگاری بزنیدوببینید چند در صد از اونجاست.کتاب خلاصه نویسی برای رسانه ها هم برای امسال شاید منبع خوبی باشد.موفق باشید.رضا نعیمی
موفق باشید
دانشجوی ارتباطات
مهدی