نظریه وابستگی مخاطبان ( (dependent audience
مخاطب در این نظریه منفعل است،چون معتقد به یک رابطه سه گانه بین رسانه ، جامعه و مخاطب است.مخاطب عصر حاضر به خاطر وجود دو نیاز به رسانه وابسته است :
1- نیاز به بهداشت اطلاعات (اطلاع از تحولات جامعه نوین و مدرن شهری )
2- نیاز به ندانستن و گریز از واقعیت (برنامه های طنز در اوقات فراغت )
خصوصیات این نظریه :
1- تداوم نیازها ، زیرا با رفع یک نیاز ، نیاز دیگری مطرح می شود که باید توسط رسانه رفع شود.
2- هر چه نیازها بیشتر باشد ، میزان وابستگی بیشتر می شود. و تاثیر رسانه ها بر رفتار ونگرش مخاطب بیشتر می شود.
تفاوت نظریه وابستگی مخاطب با تزریقی دراین است که درافراد انفعال و اعتیاد به وجود می آورد.
** براساس نظریه تزریقی مخاطبان فیلم های خشن ، خشن میشوند و بر اساس نظریه استحکام تنها کسانی که زمینه خشونت دارند ، خشن می شوند و بر اساس نظریه وابستگی مخاطب ، مخاطبان تنها یک حس انفعال و رکود دارند و دچار بی حسی می شوند و عکس العملی نشان نمی دهند.
انتقاد وارده به نظریه وابستگی :
مطلق انگاشتن نقش رسانه ها و نادیده گرفتن ویژگی های فردی و ارتباطات میان فردی از انتقادهای وارده است.به عبارت دیگر ، این نظریه رسانه ها را در انجام تغییرات نگرشی و رفتاری توانای مطلق می داند در حالی که توانایی رسانه ها خود متاثر از زمینه های قبلی مخاطب و ساختارهای اجتماعی است.
بسیار آموزنده و خواندنی است. موفق باشید.
اگه که زود به زود آپدیت بشین خیلی بهتره
سلام
با تشکر از مطالب ارزنده و بلاگتان و تقدیر از تلاش شما در جهت آموزش درس مبانی نظریهها
سایت مطالعات ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشارکت هر چه بیشتر و غنی کردن محتوی علمی رشته ارتباطات از شما دعوت مینماید تا با ارسال مقالات علمی خود که تا به حال در جایی منتشر ننموده اید. به این حرکت فرهنگی کمک نماید.
منتظرشما هستیم
سلام
سپاس و درود
موفقیت و سلامتی را برای شما ارزومندم
راستین
ارتباطات اراک
استاد محترم سلام
از مطالب شما استفاده می کنم.
من که از دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل امسال به سطح لسانس فارغ شده امُ مطالب شما برایم جالب و دلچسپ است.
نا گفته نماندکه به دلیل نیاز و مشتاق بودن به نوشته های تان، وب تان را پیوند گرفتم البته با اجازه.
با سلام . لطفا اگر امکان داره کتاب مبانی برجسته سازی رسانه ها اثر دکتر کیا)مدیر گروه دانشگاه علامه( را جزء منابع کنکور ارتباطات در وبلاگتان قرار دهید .چون امسال از منابع موثق شنیدم که وی از این کتاب ۱۰سوال در زمینه مبانی ارتباط جمعی،طرح کرده است .
یک دانشجوی علامه .
اگر منابع دیگر کنکور را هم به این صورت در آورید عالی است. ممنون
متشکرم بی نهایت
انجمن علمی-دانشجویی برنامه ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می کند:
نخستین جشنواره علمی دانشجویی وبلاگ نویسی با موضوع اندیشه به مسائل اجتماعی ایران
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت جشنواره مراجعه کنید.
عالیه خانم لطفا ادامه بدین عالیه! من از این صفحه دارم استفاده می کنم و فکر می کنم خیلی ها هم به جونتون دعا می کنن چون باعث می شید چکیده مطالب ارتباطات رو دریابیم